Shakira na novém albu El Dorado nehledá. Vrací se domů

18. ČERVNA 2017    •    PATRIK MÜLLER    •    0 KOMENTÁŘŮ

"Byla jsem plná pochyb, nevěděla jsem, jestli ještě někdy budu dělat dobrou hudbu," řekla před nedávnem Shakira, která se věnovala v poslední době spíše osobním starostem a mateřským povinnostem. Možná proto nové albu zní tak, jak zní - většinu písní zpívá v rodném jazyce, vrací se k domácím kořenům a přináší kolekci 15 písní lehce nadprůměrné popové kvality.

Datum vydání: 26. května 2017
Délka: 43:55
Skladby: Me enamoré, Nada, Chantaje, When a Woman, Amarillo, Perro fiel, Trap, Comme moi, Coconut Tree, La bicicleta, Deja vu, What We Said (Comme moi English version), Toneladas

El Dorado - bájné jihoamerické město stejnojmenného panovníka, které mělo být plné zlata, ale nikdy se nenašlo. Stalo se taky metonymií pro nedosažení osobních cílů, či vnitřního i materiálního bohatství. Tak o tom ostatně zpíval taky Waldemar Matuška. Shakira svého materiálního, vnitřního bohatství i osobních cílů jistě už dávno dosáhla a i proto se kolumbijská rodačka, celým jménem Shakira Isabel Mebarak Ripoll, ani původně nechtěla k hudbě vracet. Uvolněné ruce však udělaly své. Nebyl na ní vyvíjen tlak a začala si hudby zase užívat.

Všechno začalo, když ji oslovil populární kolumbijský zpěvák Carlos Vives. S Shakirou nazpívali duet La Bicicleta a v klipu se projížděli na kole svými rodnými městy. Do dnešního dne videoklip nasbíral už skoro miliardu zhlédnutí. Shakira sama řekla, že díky novým technologiím je dnes hudbu velmi snadné dostat k fanouškům a vnímat jejich okamžité reakce. Proto se mohla vracet do hudebního světa krůček po krůčku. Když pořádně horkokrevná píseň Chantaje vydaná v listopadu 2016, měla ještě větší úspěch na YouTube a nasbírala do dnešního data okolo miliardy a čtvrt zhlédnutí, návrat Shakiry byl v plném proudu.

Chantaje nazpívaná s dalším kolumbijským, tentokrát mladší zpěvákem Malumou - se kterým má píseň o poznání aktuálnější, minimalistčtější zvuk, se už na rozdíl od duetu s Vivesem nachází i na albu. Malumu slyšíme taky na písni Trap. Tento žánr elektronické hudby se této písni lehce dotýká, spíše je to ale ne příliš hlučná R&B balada. Píseň Deja vu obsahuje tradiční, exotické, latino “kongo” bubny a má zvuk typické plážové romantické balady.

Naproti tomu otvírací písnička Me Enamoré je zase typická tropická barová záležitost. Perro Fiel, What We Said s kanadskou reggae kapelou MAGIC!, má zase co dělat s jihoamerickým žánrem reggaeton, mísící prvky reggae a taneční hudby severnějších zemí. Shakira i její tým samozřejmě ví, jak hudbu prodat a tak je zde i anglická píseň When a Woman, která splňuje prakticky všechny kritéria mainstreamových evropských rádií, včetně těch českých, podobně jako snová, skoro až vernovská cestovatelská balada Coconut Tree.

Nové album Shakiry El Dorado je pro Shakiru oproti minulému albu návrat domů. Shakira. z roku 2014 bylo záležitostí pro anglicky mluvící část světa a tomu to bylo taky přizpůsobeno. Bylo s větší části anglické, zpíváno třeba s Rihannou nebo country hvězdou Blakem Sheltonem. Přednost dostávaly pozdvihující melodie bez kudrlinek okolo. El Dorado je v mnohém úplný opak. Poměr španělštiny a angličtiny se převrátil, jsou zde hudební hvězdy Latinské Ameriky, severnější části polokoule prakticky neznámé a hudba je pak s nástroji a vlivy místních oblíbených žánrů hravější.