Marilyn Manson je s albem Heaven Upside Down zpátky v plné síle

5. LISTOPADU 2017    •    PATRIK MÜLLER    •    0 KOMENTÁŘŮ

Ať se nám to líbilo nebo ne, po vydání skvělého alba Holy Wood v roce 2000, hudba Marilyna Mansona uvadala a z člověka, který nás v každodenním životě děsil a hlavně provokoval, se stával jen slabý bubák pro děti, který těžil jen ze své slavné minulosti. Na albu The Pale Emperor ale Mansonova hudba podstoupila zásadní facelifting a v dobře rozehrané partii pokračuje i nové album Heaven Upside Down. Můžeme konečně zase říct, že Manson je zpátky a v plné síle.

Datum vydání: 6. října 2017
Délka: 47:29
Skladby: Revelation #12, Tattooed in Reverse, We Know Where You Fucking Live, Say10, Kill4Me, Saturnalia, Je$u$ Cri$i$, Blood Honey, Heaven Upside Down, Threats of Romance

Provokovat něčím v roce 2017 je vlastně ohromně těžké, protože v dnešním liberálním západním světě přinutit lidi vstát ze židlí a pozlobit je nějakým šokujícím výrokem nebo činem, je čím dál tím těžší. Řeči o tom, že bůh je mrtvý a oslavování satana možná naštve pár lidí z konzervativních a křesťansky založených koutů světa, jinak to však nechává lidi vcelku chladným. Vždyť i samotný papež dnes říká věci, za které se ještě před nějakými 400 lety upalovalo a později ještě dlouho zavíralo za kacířství. Marilyn Manson ale nějakým způsobem dokáže pořád hranice posouvat a ještě to dokáže bez trapností okolo.

Dokáže to taky za pomoci hudby, která je více agresivní než na několika posledních deskách. Album se mělo původně jmenovat SAY 10 po ve sloce pomalé, horrorovou atmosférou nahuštěnou a poté v refrénu ohromnou sílu explodující čtvrté písni alba. Album taky mělo vyjít už minulý rok (paradoxně a schválně) na Velentýna, Manson ale nebyl s albem ještě dostatečně spokojen a přidaly se titulní píseň nebo první píseň Revelation #12.

Uříznutí hlavy muži, který je oblečen jako Trump a sledování občanů vládou

Když Manson zpívá v druhé písni Tattooed in Reverse: "So fuck your bible," ještě je to útok tupým předmětem, když v promo videu pro klip SAY 10 ale leželo zakrvavené bezhlavé tělo muže v saku a s červenou kravatou, které až moc nápadně připomínalo Donalda Trumpa (ačkoliv zpěvák tvrdil opak), už většině normálně smýšlejících lidí zatrne a položí si otázku, jestli tohle není trochu příliš.

Je to ale přesně to, co od někoho, kdo pojmenuje svou kapelu (Marilyn Manon byl čistě technicky vzato nejdříve název kapely, nikoliv pseudonym) podle sériového vraha, očekáváme: že nás bude dostávat z naší komfortní zóny a nebudeme při poslechu jeho hudby bez rozpaků. Hororové atmosféře hodně pomohl filmový skladatel a producent Tyler Bates, který má z filmů perfektně naučené, jak pracovat s pocity posluchačů a tady to skvěle využil. "Tak krásné místo, co v něm dělají lidé jako my?" ptá se Manson, v refrénu pak řve jako smyslů zbavený: "We know where you fucking live" a očividně tím naráží na zneužití moci vládou a sledování občanů.

Politické názory Mansona nejsou moc známé a jsou velice neutrální, takže asi nevaruje před Trumpem, jak to mylně interpretovaly hudební média, dokonce ani před Obamou, který má za sebou skandál s odposlechy agentury NSA. Spíše se jedná o obecný protest proti omezování osobní svobody.

Alter ego Briana Warnera je zase pořádně agresivní

Velice agresivní je Manson taky na písni KILL4ME, kde se ptá své aktuální přítelkyně (je těžké říct, která to zrovna je): “Zabila bys pro mě?” Vlastním jménem Brianu Warnerovi to ale skutečně věříte, tedy spíše jeho alter egu. Samotný Brian Warner možná nemyslí všechny věci doslovně. Ne že by s nimi přímo nesouhlasil, ale nikdy by je asi nevyslovil. Jeho Mansonovo alter ego s make upem a čočkami, je radikální verzí vcelku přemýšlivého a skromného Warnera. Manson nepřemýšlí nad tím, zda jsou věci co říká správné a zda by ho to nemohlo v budoucnu mrzet. Prostě vysloví, co má zrovna na srdci.

Skvělé je, jak Manson s producentem dokázali zapracovat elektronické efekty, které pracují ve prospěch Mansona a nezní jako laciný a nedotažený pokus o zalíbení se dnešnímu publiku. Krásná ukázka toho je Tattoed In Reverse. Elektronika tady skvěle spolupracuje s tvrdými kytarami a ještě více rozvíjí agresivitu a radikálnost zvuku. Elektronika byla využita už na minulém albu, tam ale pracovala ve více bluesových rytmech, na Heaven Upside Down je ve 48 letech Marilyn Manson zpět s pořádně nabroušeným zvukem, kteří možná už někteří ani nečekali, že uslyší.

Někdy je tady elektronika ve smyslu techna nebo housu jako v refrénu KILL4ME, jindy spíše temná industriální elektronika, se kterou si Manson zahrával už dlouhou dobu. Ta třeba na We Know Where You Live nebo JE$U$ CRI$I$ funguje snad ještě lépe.

Nejlepší Mansonovo album od roku 2000

Album prakticky neobsahuje žádný slabý moment. Nedá se ani říct, že by zatím dva vydané singly We Know Where You Fucking Live a KILL4ME, byly o něco silnější než zbytek alba. Písně jsou velice vyrovnané a žádná nevyčnívá takovým obrovským způsobem. I díky tomu album nevystřílí všechny své náboje na počátku, naopak konec alba se skvělou osobní zpovědí Blood Honey, neméně dobrou a zajímavou melodickou titulní písní patří k nejlepší části alba, když se ještě přidá ten správný vrchol alba v podobě závěrečné Threats of Romance, která heavy metalový riff přelomí nejprve v bluesovou piánovou baladu a pak ve velkolepou a pompézní rockovou operu.