Mary J. Blige sedí na obalu Strength of a Woman na trůnu. Jestli právem to není jisté...

4. KVĚTNA 2017    •    PATRIK MÜLLER    •    0 KOMENTÁŘŮ

Matka R&B se opět vrací. Se svým R&B; odhodlaností, za kterou by se nemusel stydět ani drsný raper; a samozřejmě taky s kusem hip hopu a soulu v kapse. Mary J. Blige se nechala k novému albu vyfotit na královském trůnu. Je v konkurenci ostatních černošských R&B zpěvaček stále královnou?

Datum vydání: 28. dubna 2017
Délka: 57:50
Skladby: Love Yourself, Thick of It, Set Me Free, It's Me, Glow Up, U + Me (Love Lesson), Indestructible, Thank You, Survivor, Find the Love, Smile, Telling the Truth, Strength of a Woman, Hello Father

"Nesnáším muže, kteří se bojí síly ženy," napsala americká spisovatelka Anaïs Nin ve své knize Henry et June, která byla nejen průkopnice erotické literatury, ale i bojovnice za práva žen a ve svých knihách poskytovala pohled do hloubek osobního života a vztahů žen. Kdyby žila, ze současné ženské R&B a hip hopové scény by tato autorka s kubánsko-dánskými kořeny měla jistě radost. Je to jedno z mála hudebních odvětví, ve které se naplno projevuje ženská síla. Ať už je to M.I.A., Missy Elliott nebo Beyoncé, všechny tyto interpretky se nemusí ponižovat a snižovat jen do rolí podřadných sexuálních objektů - jak je to častým jevem v dance-popové scéně. Se svou odhodlaností, zaujetím i lehkou erotickou agresivitou, můžou vést rovný závod s interprety obdařenými přebytkem testosteronu a klidně je i porážet. Mary J. Blige je takovou matkou tohoto hnutí silných žen v hudbě.

Vrací se po tak trochu netradiční desce The London Sessions, která byla spíše o skladatelském hraní si a o tom, že Mary J. umí napsat i zpívat skrze různorodé hudební žánry. Strength of a Woman je oproti tomu návrat zpět k R&B, hip hopu a soulu, a tudíž i návrat zpět ke klasickému dominantnímu stylu alb Mary J. Blige, kdy pokud nepočítáme již zmiňované The London Sessions a vánoční speciál A Mary Christmas, se spíše snaží upevňovat své postavení v hudební scéně, než aby nějak zvlášť riskovala.

Mary J. Blige rozjíždí desku s písní Love Yourself. Nejdříve v komorní atmosféře u piána, potom se ale ozvou typické hip hopové trubky a přidá se Kanye West, který se svou typickou sebeoslavující vložkou přispěje do motivační a pozitivní atmosféry alba, ve které pokračují písně Survivor, Indestrictible a Strength of a Woman. Tyhle písně nechávají vzpomenout na silné momenty v diskografii Mary J. Blige, jako písně No More Drama, Just Fine či My Life.

Strength of a Woman ale rozhodně není jenom o staré dobré Mary J., textově se oproti minulým albům zásadně nemění, avšak mnoho písní dostalo zajímavý nový kabát, který uspokojí posluchače napříč různými styly. Find the Love potěší příznivce taneční hudby, Glow Up hip hopu; Smile ty, kteří hledají večerní milostné balady. Příznivce beatů trapového podžánru a elektro inovací zase potěší It's Me a U+Me (Love Lesson), které se liší od tradiční honosné produkce, postavené na přidávání pián a orchestrů do závěrečného mixu. Příznivce trapového stylu stejně tak potěší již zmiňovaná píseň Glow Up, na které hostují Missy Elliott, DJ Khaled a Quavo.

Když DJ Khaled zakončuje Glow Up a říká: "Mary J. Blige - The Queen", člověk musí zapřemýšlet, zda je toto tvrzení pravdou. Přece jen Mary J. Blige má velmi silné kamarádky - stačí vzpomenou na mimořádně inovativní album obřích rozměrů - Lemonade od Beyoncé.